ပို့ကုန်များ တိုးမြှင့်တင်ပို့နိုင်ရေးအတွက်လည်းကောင်း၊ ပြည်တွင်းလိုအပ်ချက်အရ သွင်းကုန်များလည်း တိုးမြှင့်တင်သွင်းနိုင်ရန်အတွက်လည်းကောင်း၊ ကုန်သေတ္တာသင်္ဘောလိုင်းအသီးသီးမှ ခရီးစဉ်များပြန်လည် တိုးချဲ့ပြေးဆွဲရန် စီစဉ်ထားရှိသဖြင့် စက်တင်ဘာလတွင် လတ်တလော ကုန်သေတ္တာတင် သင်္ဘော (၅၅)စီး ပြေးဆွဲသွားမည်ဖြစ်ကြောင်းနှင့် ထပ်မံတိုးချဲ့ပြေးဆွဲမည့်စာရင်းအား အချိန်နှင့်တပြေးညီတင်ပြသွားမည် ဖြစ်ကြောင်း ပို့ကုန်/သွင်းကုန် လုပ်ငန်းရှင်များသို့ အသိပေးအပ်ပါသည်။
ပို့ကုန်များ တိုးမြှင့်တင်ပို့နိုင်ရေးအတွက်လည်းကောင်း၊ ပြည်တွင်းလိုအပ်ချက်အရ သွင်းကုန်များလည်း တိုးမြှင့်တင်သွင်းနိုင်ရန်အတွက်လည်းကောင်း၊ ကုန်သေတ္တာသင်္ဘောလိုင်းအသီးသီးမှ ခရီးစဉ်များပြန်လည် တိုးချဲ့ပြေးဆွဲရန် စီစဉ်ထားရှိသဖြင့် ဩဂုတ်လတွင် လတ်တလော ကုန်သေတ္တာတင် သင်္ဘော (၅၀)စီး ပြေးဆွဲသွားမည်ဖြစ်ကြောင်းနှင့် ထပ်မံတိုးချဲ့ပြေးဆွဲမည့်စာရင်းအား အချိန်နှင့်တပြေးညီတင်ပြသွားမည် ဖြစ်ကြောင်း ပို့ကုန်/သွင်းကုန် လုပ်ငန်းရှင်များသို့ အသိပေးအပ်ပါသည်။
ရန်ကုန်၊ ဇူလိုင် ၈
ပို့ဆောင်ရေးနှင့်ဆက်သွယ်ရေးဝန်ကြီးဌာန၊ မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်သည် ဌာနနှင့် ဌာနမှ ဦးဆောင်ကြီးကြပ်စီမံခန့်ခွဲရသည့် ဆိပ်ကမ်းလုပ်ငန်းကဏ္ဍတွင် ရေရှည်တည်တံ့သော ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်မှုများနှင့် စွမ်းဆောင်ရည်တိုးတက် မှုများကို ရရှိထိန်းသိမ်းနိုင်ရန် လူစွမ်းအားအရင်းအမြစ်များ စဉ်ဆက်မပြတ် ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်၍ စွမ်းရည်ပြည့်ဝနေစေရေးနှင့် ဆိပ်ကမ်းလုပ်ငန်းများတွင် ဘေးအန္တရာယ်ကင်းရှင်း၍ လုံခြုံစိတ်ချရသော လုပ်ငန်းခွင်ဖြစ်စေရေးအတွက် Knowledge Sharing Program on “Safety at the Port” သင်တန်းအမှတ်စဉ်(၁)ကို ယနေ့နံနက်(၀၉၀၀) နာရီအချိန်တွင် မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်ရုံးချုပ်၊ သင်တန်းခန်းမ၌ ဖွင့်လှစ်ရာ မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင် ဦးဆောင်ညွှန်ကြားရေးမှူး ဦးဇော်ထွန်းလွင်၊ ရေကြောင်းပို့ဆောင်ရေးညွှန်ကြားမှုဦးစီးဌာန ညွှန်ကြားရေးမှူးချုပ် ဒေါက်တာကိုကိုနိုင်နှင့် မြန်မာနိုင်ငံရေကြောင်းပညာတက္ကသိုလ် ပါမောက္ခချုပ် ဒေါက်တာမြတ်လွင်၊ မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်မှ ဌာနမှူးများ၊ သင်တန်းပို့ချမည့် ဘာသာရပ်ဆိုင်ရာတာဝန်ခံများ၊ ဆိပ်ကမ်းတံတားများမှတာဝန်ရှိသူများနှင့် သင်တန်းသား(၅၆)ဦး၊ တက်ရောက်ခဲ့ကြပါသည်။
အခမ်းအနားတွင် မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင် ဦးဆောင်ညွှန်ကြားရေးမှူးက အဖွင့်အမှာစကားပြောကြားရာတွင် ဆိပ်ကမ်းလုပ်ငန်းကဏ္ဍဟာ နိုင်ငံရဲ့အပြည်ပြည်ဆိုင်ရာကုန်သွယ်မှုအတွက် အဓိကဝင်ထွက်ပေါက် (Gateway) တခုဖြစ်ကြောင်း၊ ဝန်ဆောင်မှုလုပ်ငန်းဖြစ်၍ ကောင်းမွန်ပြည့်စုံသည့် ဝန်ဆောင်မှုကောင်းများကို ပေးနိုင်ရန်လိုအပ်သကဲ့သို့ ဘေးကင်းလုံခြုံမှုရှိရန်လည်း လိုအပ်ပါကြောင်း၊ ကုန်/ကုန်သေတ္တာများ ကိုင်တွယ်ရာတွင်လည်းကောင်း၊ သင်္ဘောကြီးများကို ဆိပ်ကမ်းတံတားများတွင် ကပ်/ခွာခြင်း ပြုလုပ်ရာတွင်လည်းကောင်း၊ ဆိုက်ကပ်၍ ဝန်ဆောင်မှုပေးချိန်တွင်လည်းကောင်း၊ ဘေးကင်းလုံခြုံရေးအတွက် ဆောင်ရွက်ရမည့် စံပြုလုပ်ငန်းစဉ်များ(Standard Operating Procedures – SOPs)၊ အရေးပေါ်ကိစ္စရပ်များကြုံတွေ့လာချိန်တွင် လိုက်နာဆောင်ရွက်ရမည့် အစီအမံများနှင့် စံပြုလုပ်ငန်းစဉ်များ (Emergency Plan & SOPs) များကို သိရှိနေရုံနှင့်မပြီးဘဲ၊ တိကျစွာ လက်တွေ့ကျကျ လိုက်နာဆောင်ရွက်နိုင်စေရန် ဇတ်တိုက်လေ့ကျင့်ခြင်း (Drill)နှင့် အခုလို Knowledge Sharing Program များဖြင့် ပြန်လည်ဆွေးနွေးပေး၍ သိရှိနားလည်စေခြင်းတို့ကို ဆောင်ရွက်ရန်လိုပါကြောင်း၊ ဆက်လက်၍ လူ့စွမ်းအားအရင်းအမြစ်များ စဉ်ဆက်မပြတ် ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ပြီး ဆိပ်ကမ်းလုပ်ငန်းကဏ္ဍမှာ ဘေးကင်းလုံခြုံမှု ပိုမိုကောင်းမွန်၍ စွမ်းဆောင်ရည်ပြည့်ဝပြီး စနစ်တကျရှိသည့် ဆိပ်ကမ်းဝန်ဆောင်မှုကောင်းများကို ပေးနိုင်ရန်အတွက် သင်တန်းများနဲ့ အလုပ်ရုံဆွေးနွေးပွဲများကိုလည်း ဖွင့်လှစ်ဆောင်ရွက်သွားမည်ဖြစ်ကြောင်းနှင့် သယ်ယူပို့ဆောင်ရေးကဏ္ဍတစ်ရပ်လုံး ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေးအတွက် သက်ဆိုင်ရာ ဌာန/အဖွဲ့အစည်းများ၊ ပုဂ္ဂလိကလုပ်ငန်းအဖွဲ့အစည်းများနှင့် လက်တွဲ၍ ဆက်လက်ပူးပေါင်း ဆောင်ရွက်သွားမည်ဖြစ်ပါကြောင်း ပြောကြားခဲ့ပါသည်။
ဆက်လက်၍ ရေကြောင်းပို့ဆောင်ရေး ညွှန်ကြားမှုဦးစီးဌာန ညွှန်ကြားရေးမှူးချုပ် ဒေါက်တာကိုကိုနိုင်က အမှာစကားပြောကြားပေးခဲ့ပြီး၊ ပထမရက်သင်ခန်းစာများကို ဘာသာရပ်တာဝန်ခံများက ဆက်လက်ဆွေးနွေးပို့ချပေးခဲ့ပါသည်။ အဆိုပါသင်တန်းကို ဇူလိုင်လ ၈ ရက်မှ ၁၁ ရက်အထိ နေ့စဉ် (၀၉၀၀)နာရီအချိန်မှ (၁၂၃၀)နာရီအချိန်ထိ (၄)ရက်ကြာ ဖွင့်လှစ်ပို့ချသွားမည်ဖြစ်ပြီး၊ မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏပိုင်၊ ရေကြောင်းပို့ဆောင်ရေးညွှန်ကြားမှုဦးစီးဌာန၊ မြန်မာနိုင်ငံရေကြောင်းပညာတက္ကသိုလ်၊ အေးရှားဝေါဆိပ်ကမ်း(AWPT)နှင့် မြန်မာအပြည်ပြည်ဆိုင်ရာဆိပ်ကမ်းသီလဝါ(MITT)တို့မှ ဘာသာရပ်ကျွမ်းကျင်သူများက Safe Stevedoring၊ Safe Cargo Handling၊ Risk Assessment၊ Dangerous Cargo Awareness၊ Safe & Effective Morring Operation စသည့်ဘာသာရပ်များကို လက်တွေ့ဖြစ်စဉ်ဖြစ်ရပ်များဖြင့် ဆွေးနွေးပို့ချပေးသွားမည်ဖြစ်ရာ သင်တန်းသားများအနေဖြင့် လုပ်ငန်းခွင်တွင် လက်တွေ့ပြန်လည် အသုံးချနိုင်မည့်အပြင် ဆင့်ပွားပို့ချပေးနိုင်မည်ဖြစ်ပါသည်။ သို့ဖြစ်ရာ ဆိပ်ကမ်းလုပ်ငန်းကဏ္ဍတွင် ဘေးကင်းလုံခြုံမှု ပိုမိုကောင်းမွန်လာစေမည်ဖြစ်သည့်အပြင် စွမ်းဆောင်ရည်ပြည့်ဝ၍ စနစ် တကျရှိသည့် ဆိပ်ကမ်း ဝန်ဆောင်မှုကောင်းများကိုလည်း ပေးလာနိုင်မည်ဖြစ်ပါသည်။
ရန်ကုန်၊ ဇူလိုင် ၂
မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်အနေဖြင့် ၂၀၂၄ ခုနှစ်၊ ဇူလိုင်လ (၂)ရက်နေ့တွင် (၄၃)ကြိမ်မြောက် အာဆီယံဆိပ်ကမ်းများအသင်း၏ လုပ်ငန်းကော်မတီအစည်းအဝေး (43rd ASEAN Ports Association Working Committee Meeting)အား အိမ်ရှင်အဖြစ် Online (Zoom) စနစ်ဖြင့် လက်ခံကျင်းပဆောင်ရွက်ခဲ့ပါသည်။ အစည်းအဝေးတွင် မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်၊ ဦးဆောင်ညွှန်ကြားရေးမှူးဦးဆောင်၍ သက်ဆိုင်ရာဌာနများမှ ဌာနမှူး (၂)ဦးနှင့် အရာ ထမ်း(၃)ဦး၊ စုစုပေါင်း(၆)ဦးတက်ရောက်ခဲ့ပြီး၊ အာဆီယံဆိပ်ကမ်းများအသင်း အတွင်းရေးမှူးချုပ်ရုံးနှင့် အသင်းဝင်နိုင်ငံများမှ စုစုပေါင်း(၄၂)ဦး တက်ရောက်ခဲ့သည်။ အခမ်းအနားကို မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်၊ဦးဆောင်ညွှန်ကြား ရေးမှူးက ကြိုဆိုနှုတ်ခွန်းဆက်စကား (Welcome Speech) ပြောကြား၍ ဖွင့်လှစ်ပေးခဲ့ပြီး အာဆီယံဆိပ်ကမ်းများအသင်း၏ လုပ်ငန်းကော်မတီဥက္ကဌမှ အဖွင့်မိန့်ခွန်း (Opening Address) ပြောကြားခဲ့ပါသည်။
အစည်းအဝေးတွင် အာဆီယံဆိပ်ကမ်းများအသင်းကြီးမှ ကြီးမှူး၍ အသင်းဝင်နိုင်ငံများတွင် အလှည့်ကျအိမ်ရှင်အဖြစ် ကျင်းပလျက်ရှိကြသည့် နှစ်ပတ်လည်အစည်းအဝေးများ၊ လုပ်ငန်းကော်မတီအစည်းအဝေးများ၊ အသင်းဝင်နိုင်ငံများအကြား နည်းပညာနှင့်အတွေ့အကြုံများ ဖလှယ်ခြင်းနှင့် အပြန်အလှန်ပံ့ပိုးကူညီခြင်းတို့ကို ဆောင်ရွက်နိုင်ရန် လူ့စွမ်းအားအရင်းအမြစ်ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေး နှီးနှောဖလှယ်ပွဲ (Human Resource Development Seminar) များ၊ ဆိပ်ကမ်းဖွံ့ဖြိုးရေး စီမံကိန်းများဆိုင်ရာ သတင်းအချက်အလက်ဖလှယ်ခြင်း နှီးနှောဖလှယ်ပွဲ (Seminar on Exchange of Information on Port Development Project)များနှင့် အဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံများအကြား ချစ်ကြည်ရင်းနှီးမှု ပိုမိုရရှိရေးအတွက် အားကစားပြိုင်ပွဲ (APA Sports Meet)များအား အလှည့်ကျနိုင်ငံများမှ လက်ခံကျင်းပကြမည့် အစီအစဉ်များ၊ ထိုင်းနိုင်ငံမှ ဦးဆောင်ရေးဆွဲလျက်ရှိသည့် အာဆီယံဆိပ်ကမ်းများအတွက် Smart Port Guideline နှင့်ပတ်သက်သည့် ကိစ္စရပ်များ၊ စင်ကာပူနိုင်ငံမှဦးဆောင်၍ အကောင်အထည်ဖော်ဆောင်ရွက်မည့် Maritime Single Window နှင့်ပတ်သက်သည့်ကိစ္စရပ်များ အပြင် အသင်းကြီး၏ဘဏ္ဍာရေးကိစ္စများအား ဆွေးနွေးခဲ့ကြပါသည်။
ပို့ကုန်များ တိုးမြှင့်တင်ပို့နိုင်ရေးအတွက်လည်းကောင်း၊ ပြည်တွင်းလိုအပ်ချက်အရ သွင်းကုန်များလည်း တိုးမြှင့်တင်သွင်းနိုင်ရန်အတွက်လည်းကောင်း၊ ကုန်သေတ္တာသင်္ဘောလိုင်းအသီးသီးမှ ခရီးစဉ်များပြန်လည် တိုးချဲ့ပြေးဆွဲရန် စီစဉ်ထားရှိသဖြင့် ဇူလိုင်လတွင် လတ်တလော ကုန်သေတ္တာတင် သင်္ဘော (၅၀)စီး ပြေးဆွဲ သွားမည်ဖြစ်ကြောင်းနှင့် ထပ်မံတိုးချဲ့ပြေးဆွဲမည့်စာရင်းအား အချိန်နှင့်တပြေးညီတင်ပြသွားမည်ဖြစ်ကြောင်း ပို့ကုန်/သွင်းကုန် လုပ်ငန်းရှင်များသို့ အသိပေးအပ်ပါသည်။
ပို့ကုန်များ တိုးမြှင့်တင်ပို့နိုင်ရေးအတွက်လည်းကောင်း၊ ပြည်တွင်းလိုအပ်ချက်အရ သွင်းကုန်များလည်း တိုးမြှင့်တင်သွင်းနိုင်ရန်အတွက်လည်းကောင်း၊ ကုန်သေတ္တာသင်္ဘောလိုင်းအသီးသီးမှ ခရီးစဉ်များပြန်လည် တိုးချဲ့ပြေးဆွဲရန် စီစဉ်ထားရှိသဖြင့် ဇွန်လတွင် လတ်တလော ကုန်သေတ္တာတင် သင်္ဘော (၅၀)စီး ပြေးဆွဲသွားမည်ဖြစ်ကြောင်းနှင့် ထပ်မံတိုးချဲ့ပြေးဆွဲမည့်စာရင်းအား အချိန်နှင့်တပြေးညီ တင်ပြသွားမည်ဖြစ်ကြောင်း ပို့ကုန်/သွင်းကုန် လုပ်ငန်းရှင်များသို့ အသိပေးအပ်ပါသည်။
ပို့ကုန်များ တိုးမြှင့်တင်ပို့နိုင်ရေးအတွက်လည်းကောင်း၊ ပြည်တွင်းလိုအပ်ချက်အရ သွင်းကုန်များလည်း တိုးမြှင့်တင်သွင်းနိုင်ရန်အတွက်လည်းကောင်း၊ ကုန်သေတ္တာသင်္ဘောလိုင်းအသီးသီးမှ ခရီးစဉ်များပြန်လည် တိုးချဲ့ပြေးဆွဲရန် စီစဉ်ထားရှိသဖြင့် မေလတွင် လတ်တလော ကုန်သေတ္တာတင် သင်္ဘော (၅၂)စီး ပြေးဆွဲသွား မည်ဖြစ်ကြောင်းနှင့် ထပ်မံတိုးချဲ့ပြေးဆွဲမည့်စာရင်းအား အချိန်နှင့်တပြေးညီတင်ပြသွားမည်ဖြစ်ကြောင်း ပို့ကုန်/သွင်းကုန် လုပ်ငန်းရှင်များသို့ အသိပေးအပ်ပါသည်။
သီလဝါဆိပ်ကမ်း ဥပစာလမ်း(၄)လမ်းသွား လမ်းသစ်ဖွင့်ပွဲအခမ်းအနားကို ၂၀၂၄ ခုနှစ် ဧပြီလ ၂၈ ရက်နေ့ နံနက်ပိုင်းက ရန်ကုန်တိုင်းဒေသကြီး သံလျင်မြို့နယ် သီလဝါဆိပ်ကမ်း ဧရိယာ၌ ကျင်းပပြုလုပ်ရာ ပို့ဆောင်ရေးနှင့်ဆက်သွယ်ရေးဝန်ကြီးဌာန ဒုတိယဝန်ကြီး ဦးအောင်ကျော်ထွန်း တက်ရောက်ဖွင့်လှစ်ပေးခဲ့သည်။
လမ်းသစ်ဖွင့်ပွဲသို့ ဒုတိယဝန်ကြီးနှင့်အတူ ရန်ကုန်တိုင်းဒေသကြီး အစိုးရအဖွဲ့ဝင် ဝန်ကြီးများ၊ ဝန်ကြီးဌာနလက်အောက်မှ ဌာနဆိုင်ရာအကြီးအမှူးများ၊ မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်မှ ဝန်ထမ်း များနှင့် သီလဝါဆိပ်ခံတံတားများမှ တာဝန်ရှိသူများ၊ ဖိတ်ကြားထားသူများ တက်ရောက်ကြသည်။
အခမ်းအနား၌ ဒုတိယဝန်ကြီးက အဖွင့်အမှာစကားပြောကြားရာတွင် နိုင်ငံတော်အကြီးအကဲ၏ လမ်းညွှန်မှုအရ နိုင်ငံတကာကုန်သွယ်မှုအတွက် ဝင်/ထွက်ပေါက်ဖြစ်သည့် သီလဝါဆိပ်ကမ်း ဧရိယာအတွင်း ပင်လယ်ရေကြောင်းဖြင့် တင်သွင်း၊ တင်ပို့ကြမည့် ကုန်စည်များ၊ ကုန်သေတ္တာ များကို လွယ်ကူလျင်မြန်ချောမွေ့စွာ သယ်ယူပို့ဆောင်ပေးနိုင်ရေးတို့အတွက် ပို့ဆောင်ရေးနှင့် ဆက်သွယ်ရေးဝန်ကြီးဌာနနှင့် ရန်ကုန်တိုင်းဒေသကြီးအစိုးရအဖွဲ့တို့၏ကြီးကြပ်မှု၊ ဆောက်လုပ်ရေး ဝန်ကြီးဌာန၊ ရန်ကုန်မြို့တော်စည်ပင်သာယာရေးကော်မတီနှင့် ရန်ကုန်လျှပ်စစ်ဓါတ်အားပေး ကော်ပိုရေးရှင်းတို့၏ ပံပိုးကူညီဆောင်ရွက်ပေးမှု၊ သီလဝါဆိပ်ကမ်းတံတားလုပ်ငန်းရှင်များ၏ အချိုးကျ ငွေကြေးထည့်ဝင်မှုနှင့် မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်မှ ဦးဆောင် တာဝန်ခံ စီမံခန့်ခွဲမှုတို့ဖြင့် သီလဝါဆိပ်ကမ်း ဥပစာလမ်း၊ (၄)လမ်းသွား လမ်းသစ်ကြီးကို သတ်မှတ်ကာလ အချိန်တို အတွင်း အောင်မြင်စွာတိုးချဲ့ ဖောက်လုပ် ဖွင့်လှစ်နိုင်ခဲ့ကြောင်း၊ မြန်မာနိုင်ငံသည် နိုင်ငံတကာ ကုန်သွယ်မှုတန်ဘိုး၏ ၇၅ ရာခိုင်နှုန်းကို ပင်လယ်ရေကြောင်းဖြင့် ရန်ကုန်ဆိပ်ကမ်းမှ တစ်ဆင့် အဓိကထားကုန်သွယ်လျက်ရှိကြောင်း၊ ၂၀၁၀ ပြည့်နှစ် နောက်ပိုင်းကစ၍ နိုင်ငံတကာကုန်သွယ်မှု ပမာဏ တိုးတက်များပြားလာသည်နှင့်အမျှ သီလဝါဆိပ်ကမ်းဧရိယာမှာ ပို့ကုန်တင်ပို့ခြင်းနှင့် သွင်းကုန်ထုတ်ယူခြင်းလုပ်ငန်းများ ပိုမိုမြန်ဆန်သွက်လက်စွာ ချိတ်ဆက် ဆောင်ရွက်နိုင်ရေး အတွက် ဆိပ်ကမ်းဧရိယာများသို့ ဆက်သွယ်ထားသည့် ရထားလမ်း၊ ကားလမ်းများကို အဆင့်မြှင့်တင်ခြင်းနှင့် တိုးချဲ့ခြင်းတို့ကို ဆောင်ရွက်ရန် လိုအပ်လာကြောင်း၊ ထို့အပြင် ဆိပ်ကမ်း လုပ်ငန်းကဏ္ဍတွင် ပုဂ္ဂလိကရင်းနှီးမြှုပ်နှံပိုင်ဆိုင်မှုပမာဏ များပြားလာပြီး သီလဝါ ဧရိယာရှိ စက်သုံးဆီ ဆိပ်ကမ်းတံတားများကို ပုဂ္ဂလိကသို့ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံ လုပ်ကိုင်ခွင့်ပြုထားသည့်အတွက် စက်သုံးဆီတင်ကားကြီးများဖြင့် ခေါက်ရေပိုမိုသုံးစွဲလာမှုကြောင့် ယခင် ၂ လမ်းသွားလမ်းမှာ မကြာခဏ ပိတ်ဆို့မှုများဖြစ်လာသည့်အတွက် ယခုကဲ့သို့ သီလဝါ ဆိပ်ကမ်း၊ ဥပစာလမ်းကို လမ်းလယ်ကျွန်းအပါ (၄)လမ်းသွားလမ်းသစ်အဖြစ် အဆင့်မြှင့်တင် တိုးချဲ့ဖောက်လုပ်ပေးရခြင်း ဖြစ်ပါကြောင်း၊ ထို့အပြင် လမ်းသစ်ကြီးသည် သီလဝါဆိပ်ကမ်းကို ကုန်းတွင်း ဆက်သွယ်မှု (Hinterland Connectivity) ပိုမိုကောင်းမွန်လာစေသကဲ့သို့ ဘက်စုံ သယ်ယူပို့ဆောင်ရေး (Multimodal Transport) အခန်းကဏ္ဍကိုလည်း အထောက်အကူဖြစ်စေမည်ဖြစ်သည့်အတွက် အနာဂတ်တွင် နိုင်ငံ၏ ကုန်သွယ်မှုပမာဏ တိုးတက်များပြားလာသည်နှင့်အမျှ ယခင်ကဲ့သို့ ယာဉ်ကြောပိတ်ဆို့မှု(Congestion)များ ထပ်မံမဖြစ်ပွားစေရေးအတွက်လည်း ခေတ်မီနည်းပညာနှင့် တီထွင်ဆန်းသစ်မှုများ (Technology and Innovation)ကို အသုံးချပြီး ထိရောက်စွာ ဖြေရှင်း ဆောင်ရွက်နိုင်ရေး စီမံဆောင်ရွက်သွားကြရန်ဖြစ်ကြောင်း တိုက်တွန်းပြောကြားသည်။
ဆက်လက်၍ ဒုတိယဝန်ကြီး၊ ရန်ကုန်တိုင်းအစိုးရအဖွဲ့ဝင် လုံခြုံရေးနှင့်နယ်စပ်ရေးရာ ဝန်ကြီး၊ မြို့တော်ဝန်၊ လမ်းပန်းဆက်သွယ်ရေးဝန်ကြီးနှင့် ဦးဆောင်ညွှန်ကြားရေးမှူးတို့က လမ်းသစ်ကြီးအား ဖဲကြိုးဖြတ် ဖွင့်လှစ်ပေးခဲ့ကာ စုပေါင်းမှတ်တမ်းတင် ဓါတ်ပုံရိုက်ကူးခဲ့ကြသည်။ ထို့နောက် ဒုတိယဝန်ကြီးနှင့်အဖွဲ့သည် သီလဝါဥပစာလမ်း၊ (၄)လမ်းသွား လမ်းသစ်အား မော်တော်ယာဉ်များဖြင့် လှည့်လည် ကြည့်ရှုစစ်ဆေးခဲ့ပြီး Wilmar ဆိပ်ကမ်းတံတားသို့ ရောက်ရှိ၍ လုပ်ငန်းဆောင်ရွက်နေမှုများကို ကြည့်ရှုစစ်ဆေးခဲ့ပြီး လိုအပ်သည်များကို မှာကြားခဲ့ပါသည်။
ယနေ့ဖွင့်လှစ်သည့် (၄)လမ်းသွား လမ်းသစ်သည် (၅)မိုင် (၂)ဖာလုံရှည်လျားပြီး မြန်မာ့ဆိပ်ကမ်းအာဏာပိုင်နှင့် ဆိပ်ကမ်းလုပ်ငန်းရှင်များ၏ ထည့်ဝင်ငွေ စုစုပေါင်း ကျပ် ၂၈.၃၅၀ ဘီလီယံ ခန့် ကုန်ကျခဲ့ကြောင်း၊ (၄)လမ်းသွား မြေသားတာပေါင်ချဲ့ခြင်းလုပ်ငန်းများကို ရန်ကုန်တိုင်းဒေသကြီးအစိုးရ အဖွဲ့၏ ငွေလုံးငွေရင်း ဖြည့်စွက်ရန်ပုံငွေဖြင့် ကြိုတင်ဖောက်လုပ်ပေးခဲ့သည့် အတွက် ကွန်ကရိလမ်းအဖြစ် အချိန်တိုအတွင်း အဆင့်မြှင့်တင် တိုးချဲ့ဖောက်လုပ်နိုင်ခဲ့ကြောင်း၊ ထို့ကြောင့် သီလဝါ ဆိပ် ကမ်း ဧရိယာအတွင်း ယခင်ကကဲ့သို့ ကုန်တင်ယာဉ်၊ စက်သုံးဆီတင် ယာဉ်များဖြင့် ယာဉ်ကြော ပိတ် ဆို့မှုများ မရှိနိုင်တော့ဘဲ ကုန်စည်စီးဆင်းမှုများလည်း ယခင်ထက် အချိန်ကုန်သက်သာပြီး ဘေးအန္တရာယ်ကင်းစွာဖြင့် လွယ်ကူမြန်ဆန်ချောမွေ့စွာ သယ်ယူပို့ဆောင်ပေးလျက်ရှိနေပြီ ဖြစ်ကြောင်းသိရသည်။
ပို့ဆောင်ရေးနှင့်ဆက်သွယ်ရေးဝန်ကြီးဌာန
နိုင်ငံတော်အနေဖြင့် နိုင်ငံ့စီးပွားရေးဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်စေရန်အတွက် ပို့ကုန်မြှင့်တင်ရေးလုပ်ငန်းများကို အလေးပေး ဆောင်ရွက်လျက်ရှိရာ အစိုးရ-ပုဂ္ဂလိက ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှုအနေဖြင့် စီးပွားရေးနှင့် ကူးသန်း ရောင်းဝယ်ရေးဝန်ကြီးဌာနနှင့် ပြည်ထောင်စုသမ္မတမြန်မာနိုင်ငံ ကုန်သည်များနှင့် စက်မှုလက်မှု လုပ်ငန်းရှင် များအသင်းချုပ်(UMFCCI)တို့ ပူးပေါင်းစီစဉ်၍ ပို့ကုန်တိုးမြှင့်ရေးလုပ်ငန်းများ ဆောင်ရွက်လျက်ရှိ ရာ ယနေ့တွင် အပြည်ပြည်ဆိုင်ရာဆိပ်ကမ်းဖြစ်သော Wilmar Myanmar Port Terminal (Wilmar)ဆိပ်ကမ်းမှပြောင်းဖူးစေ့တန်ချိန် ၂၇၀၀တင်ပို့ခဲ့သည်။
အလားတူ မြန်မာ့စက်မှုဆိပ်ကမ်း(MIP-4)၊ အေးရှားဝေါလ်ဆိပ်ကမ်း(AWPT-3)တို့မှ သင်္ဘော သုံးစင်း ဖြင့် ရေထွက်ကုန်ပစ္စည်း၊ ဆန်၊ ပဲ၊ ချုပ်ပြီးအထည်၊ သစ်တောထွက်ပစ္စည်း၊ သကြား၊ နှမ်း၊ ကုန်သေတ္တာအခွံ၊ ပြောင်း၊ ရော်ဘာနှင့်အထွေထွေကုန်ပစ္စည်းများတင်ဆောင်ထွက်ခွာသွားကြောင်း သိရသည်။ မြန်မာ့စက်မှု ဆိပ်ကမ်း(MIP-3)၊ အေးရှားဝေါလ်ဆိပ်ကမ်း(AWPT-1)၊ (AWPT-3)တို့မှလည်း ပို့ကုန်ဆန်၊ ပဲ၊ပြောင်းများ သင်္ဘောတင်ဆောင်လျက်ရှိသည်။
ထို့အပြင် ဧပြီ ၁၆ ရက်တွင် အလုံအပြည်ပြည်ဆိုင်ရာ ဆိပ်ကမ်း(AIPT-3)မှ ပြောင်းဖူးစေ့တန်ချိန် ၆၆၀၀၊ မင်းထက်မင်းဆိပ်ကမ်း(MHM)မှ ပြောင်းဖူးစေ့တန်ချိန် ၂၇၀၀၊ International Bulk Terminal Thilawa(IBTT)ဆိပ်ကမ်း မှ ပြောင်းဖူးစေ့တန်ချိန် ၁၄၅၀၀၊ ဧပြီ ၁၉ ရက်တွင် ယခင် ဗိုလ်အောင်ကျော် ဆိပ်ကမ်း The Myanmar Terminal (TMT)မှ ပြောင်းဖူးစေ့တန်ချိန် ၁၂၇၀၀ ဆက်လက်တင်ပို့ သွားမည် ဖြစ်ကြောင်း သိရသည်။
(သတင်းစဉ်)
ပို့ကုန်များ တိုးမြှင့်တင်ပို့နိုင်ရေးအတွက်လည်းကောင်း၊ ပြည်တွင်းလိုအပ်ချက်အရ သွင်းကုန်များလည်း တိုးမြှင့်တင်သွင်းနိုင်ရန်အတွက်လည်းကောင်း၊ ကုန်သေတ္တာသင်္ဘောလိုင်းအသီးသီးမှ ခရီးစဉ်များပြန်လည် တိုးချဲ့ပြေးဆွဲရန် စီစဉ်ထားရှိသဖြင့် ဧပြီလတွင် လတ်တလော ကုန်သေတ္တာတင် သင်္ဘော (၅၀)စီး ပြေးဆွဲသွား မည်ဖြစ်ကြောင်းနှင့် ထပ်မံတိုးချဲ့ပြေးဆွဲမည့်စာရင်းအား အချိန်နှင့်တပြေးညီတင်ပြသွားမည်ဖြစ်ကြောင်း ပို့ကုန်/သွင်းကုန် လုပ်ငန်းရှင်များသို့ အသိပေးအပ်ပါသည်။